Kétgyermekes családapa vagyok, és a fiam imád focizni, sőt igazolt labdarúgó is egyben. Az egyik péntek délután megkért, hogy segítsek neki és az egyesületnek, ahol focizik. A fűnyíró traktoruk lerobbant, így el kellett volna szállítanom a szerelőhöz, mert a fociegyesületnek nincs eszköze erre a célra. Elő is álltam a kocsival, amire a trailert rákapcsoltam, majd elindultam a fűnyíróért a focipályára, azonban kisvártatva egy rendőrautó került mögém és levillantott. Szomorúan vettem tudomásul, hogy le volt járva a műszakija a futónak. Elmeséltem neki a történetet, ezért megesett rajtam a szíve és elengedett, így a második utam a vizsgaállomásra vezetett, ami előtt átvizsgáltam és felkészítettem a gépem, és azt szeretném bemutatni mire kell figyelni.
Fontos, hogy mindig a teherbírásnak megfelelő súlyt tegyünk a futóra, mert ha túlsúlyt pakolunk rá, könnyedén megbüntethetnek vagy károsodhat a gépünk. Fontos továbbá megemlíteni, hogy mindig külön figyelmet fordítsunk a karbantartásra és az állagmegóvásra egyaránt.
Műszaki vizsga előtt célszerű ezeket a pontokat leellenőrizni, és a hiányzó utánfutó alkatrészeket pótolni:
• Lámpák állapotát megvizsgálni, hogy minden láma, búra ép e, nem sérült, törött esetleg homályos vagy kopott. Ilyen esetekben a lámpákat és helyzetjelzőket cserélni kell, mert könnyen megbukhat a műszaki vizsgán.
Hátsó lámpából több fajta létezhet, van kimondottan futóra való hátsólámpa, ami kisebb, mint az átlagos lámpa, ami lehet normál izzós vagy ledes lámpa egyaránt.
• A lámpák mellé szoktak tenni úgynevezett szélességjelző lámpát, amiből létezik egyenes, pipa vagy 45 fokos kivitelű. Szintén lehet izzós vagy ledes kivitelt kapni hozzá. Az izzós lámpa hátránya, hogy kirázkódhat a göröngyös utakon, míg a ledes lámpa tovább bírja.
• Figyeljünk továbbá a prizmák és a fényvisszaverők állapotára és meglétére egyaránt. Elől mindig fehér prizmát vagy fehér helyzetjelzőt kell felhelyezni. Oldalára sárga helyzetjelzőt, illetve sárga prizmát. Hátuljára pedig a piros háromszögprizmát.
• Fontos még a rendszám megvilágító lámpák megvizsgálása, és szükség esetén a szofita izzó vagy a komplett lámpa cseréje.
• Kapcsolófejeket is nézzük meg (amik elől helyezkednek el), melyek segítségével kapcsoljuk a vonóhoroghoz az utánfutónkat. Szükség esetén zsírozzuk be, ha nem zár rendesen, akkor cseréje javasolt. Több fajta létezik: lehet zárt szelvényből a rúd, és akkor a szögletes fajtájút kell választani, amiből gyakori a 40mm, az 50mm és a 60mm-es. A másik fajta a kör alakú rúdra illeszthető (ez a kerek verzió), ebből is létezik 40,50, illetve 60 mm átmérőjű. Teherbírásuk 750kg így ezeknek a kapcsolófejeknek a teherbírása is ennyi, de létezik nagyobb 1200kg, 1500kg, illetve 2500kg.
• Létezik a kapcsolófejek biztosítására lopásgátló szerkezetek, amit vagy a kapcsolófejbe helyezett zárral, vagy a kapcsolófejre helyezett lopásgátlóval tudunk biztosítani.
• Szakadókötelet is meg kell nézni, nincs e elszakadva vagy sérülve.
• Mankókerék vagy támasztó láb állapotának vizsgálata is nélkülözhetetlen. Előzőt kitekerni, megnézni stabil e, és lehet e mozgatni vele az utánfutót, utóbbit pedig szemmel véleményezni, hogy megtartja e a súlyt.
• Elektromos csatlakozók, dugaljak, dugaszok ellenőrzése, szükség esetén cseréje. Létezik belőle műanyag és fém verzió. A műanyag ellenáll az időjárás viszontagságainak, viszont hamarabb sérül. A fém tartósabb ellenben korrodálhat.
• Hasznos tipp lehet még az izzós vagy ledes vándorlámpák használata, amik a mágnes segítségével könnyedén felhelyezhetők, és stabilan fent maradnak. Továbbá a 7,5 méteres kábel segítségével beköthető a dugaljzatba. Mivel mágneses, ezért egy könnyedén le- és felhelyezhető lámpa.
Karbantartási tippek:
• Minden esetben ellenőrizzük a gumik állapotát és légnyomását, szükség esetén pedig fújtassunk bele. Erre léteznek kompresszorok, amik szivargyújtóról működnek, és bármelyik benzinkúton található ilyen szerkezet. A megfelelő guminyomás és az időszakos ellenőrzés elengedhetetlen a biztonság érdekében.
• Tesztelni kell a világítást minden indulás előtt, szükség esetén pedig használjunk kontaktsprayt vagy wd40-et.
Szükséges utánfutó alkatrészek beszerzésében szívesen segítünk, szakértő kollégáink bármiben az Önök szolgálatára állnak.